Klubbpresident i LC Coogee (Australien) springer maraton för att samla in pengar

Klicka för att se nyhetsreportaget om Sari-Elles deltagande.

Det har gått en vecka sedan klubbpresidenten i LC Coogee (Australien) Sari-Elle Kraemer avslutade Tenzing Hillary Everest Marathon. Hon slutade som tre i damkategorin och blev sjua totalt in den internationella kategorin. Målet var att samla in 120 000 australiska dollar till den Australian Lions Foundation och hittills har hon samlat in 115 000 AUD. Eftersom målet är så nära kommer Sari-Elle att fortsätta springa tills målet är nått.

I helgen kommer Sari-Elle att springa ännu ett maraton (42,2 km) på Run Fest South West Rocks. Veckan därpå kommer hon att delta i Lions Charity Run från Sydney till Melbourne inför Lions Clubs Internationals kongress i Melbourne via sträckan från Sydney till Canberra.

Om Tenzing Hillary Everest Marathon

Everest Marathon är ett internationellt äventyrssportevenemang på hög höjd som hålls den 29 maj varje år från Mount Everest Base Camp och korsar de höga Sherpa-lederna i Khumbu-dalen. Detta evenemang firar den historiska framgångsrika bestigningen av Mount Everest av Tenzing Norgay Sherpa och Sir Edmund Hillary den 29 maj 1953.

2024 års upplaga är den 19:e upplagan för att fira 71-årsjubileet av den framgångsrika bestigningen av Mount Everest av Sir Edmund Hillary och Tenzing Norgay Sherpa. Löpare från hela världen kan delta i 70 km Extreme Ultra, 42 km Full Marathon och 21 km Half Marathon.