Tomas är Lions ungdomsledarstipendiat

Källa: NA.se

För sitt engagemang att lära barn och ungdomar orientering får Tomas Yngström från OK Tisaren Lions ungdomsledarstipendium.

Tomas Yngström från OK Tisaren är utsedd till Lions ungdomsledarstipendiat. Här får han blommor av Per-Åke Öster från Lions club i Hallsberg.

Med en bukett röda tulpaner fick Tomas Yngström från OK Tisaren nyligen veta att han är årets ungdomsledarstipendiat.

– Det känns roligt. Det är bra att Lions visar uppskattning för ungdomsidrotten. Jag och min fru Malin har jobbat med ungdomar till och från i föreningen sedan 2002. Nu har vi även vuxengrupper, säger Tomas Yngström.

Sedan i höstas arbetar Tomas Yngström heltid på Svenska Orienteringsförbundet med paraverksamhet och de olika orienteringsgymnasierna som finns i Sverige.

Tidigare hade Tomas Yngström ett projekt för att hjälpa personer med synnedsättning in i sporten. Projektet varade i fyra år.
– Nu arbetar vi i förbundet med att utveckla paraverksamheten för de med intellektuell-, rörelse- eller synnedsättning. Fler ledarresurser behövs. Förra året fick vi fler deltagare från hela landet som ville springa O-Ringen, säger Tomas Yngström och berättar att han förra året sprang med en kille med synnedsättning.
– Det är bra att visa att det går.
Just nu håller han och Malin en nybörjarkurs i orientering för vuxna.
– Vi lär dem färger, karttecken och att passa kartan. Passa kartan innebär att kartan ligger rätt. Det är första gången som vi har en vuxenkurs.
Vad är det bästa med orientering?
– Skogen. Alla kan vara med i sin egen takt. Sedan är det nya ställen som vi springer varje gång på tävling, säger Tomas Yngström som var en vecka gammal när han var med sina föräldrar på tävling och sprang sitt första O-Ringen när han var nio år.
Lions ungdomsledarstipendium kommer att delas ut på valborgsmässofirandet på Werners backe den 30 april.

FAKTA
Lions motivering:

”Tomas har under cirka 20 års tid verkat som ungdomsledare i OK Tisaren, samtidigt som han haft en egen karriär som elitidrottare. Han har även lett och deltagit i olika projekt inom orienteringssporten. Han var en av ledarna i projektet ”Vägvisaren”, ett projekt för synskadade att kunna orientera. För att hålla kontakten med ungdomarna och framför allt med deras föräldrar startade han en Facebooksida. Tomas är en central person i OK Tisarens ungdomsarbete dels genom att själv träna ungdomar, men även vara med och stötta klubbens övriga ungdomsledare.”

Bild och text: Tove Svensson
tove.svensson@na.se