Rapport Turkiet Jordbävning – februari 2023

En förödande jordbävning inträffade, i södra Turkiet och nordvästra Syrien måndagen den 6 februari, som varade under flera dagar. Turkiska myndigheter (AFAD) skickade omedelbart en begäran om hjälp till EU (ERCC), som vidarebefordrade detta till MSB. Redan under tisdagen den 7/2 beslutade MSB tillsammans med BQtL, Lions tältteam, att erbjuda över 300 tält, filtar, mm till Turkiet. BQtL arrangerade fungerande kommunikation mellan MSB, AFAD, turkiska Lions och förra Lions projektgrupp ”De glömda barnen”, som nu aktiveras på nytt.

Eftersom infrastrukturen inte fungerar som den skall efter jordbävningen, hade MSB och AFAD svårigheter att hitta en fungerande leveransrutt. Det tog flera dagar att till slut bestämma flyg till Ankara med ADAF som officiell mottagare. På söndagseftermiddagen den 12/2 landade flyget i Ankara och tälten överlämnades till Lions som fraktade godset till, en av AFAD utpekad öppen plats i Antakya, på en turkisk landremsa nordväst om SyrienTo. Där började Lions ”De glömda barnen”-gruppen att bygga upp en tältby och på onsdagen den 15/2 var redan ett 60-tal tält uppe, tillsammans med ett antal containerhus, donerade av LC Antalya. Staden Antakya i Hatay är totalt förstörd och i Iskenderun, en bit norrut, rasade stadens sjukhus totalt samman med patienter och personal inklämda i ruinerna. Det var i provinsen Hatay som det första kraftiga skalvet kom den 6/2 och sedan dess har efterskalv förekommit dagligen.

Torsdagen den 16/2 skickar MSB en ny sändning med MRE/mat, 25 större tält (48kvm), madrasser, sängar, täcken, kuddar, generatorer, mm. till Lions i Antakya. ”De glömda barnen”-gruppen, AFAD, lokala myndigheter och volontärer har som mål att snabbt bygga upp ett hälsocenter i ”Lionsbyn” som kan fungera tills ny bebyggelse har uppstått, vilket kan ta flera år. Tack vare samarbetet med MSB kunde BQtL-hjälpen vara, som vanligt, först på plats och ge snabb lindring i nöden. Utan vare sig generösa givare till BQtL eller LCIF bidrag hade det inte heller kunnat genomföras.