Ett säkert vårtecken: Lions loppmarknad bjuder in till folkfest

Massor av människor i alla åldrar sökte sig till Lions loppmarknad i Kalix på lördagsförmiddagen.

Källa: NSD

Folkfest på Lions loppmarknad i Kalix.
Kalix2024-05-04 16:09
Lotta Nilsson

Det är några år sedan Lions club Kalix arrangerade loppmarknad. I december 2021 brann Furulogen och hela deras lager.

Hundratals människor samlades nu utanför portarna till lokalen på Bultenvägen strax innan klockan elva när Lions öppnade portarna.

Här fanns allt mellan himmel och jord och det kanske är tjusningen med loppmarknad: Du kan vara ute efter något specifikt och samtidigt vara öppen för fynden.

Aira Alatalo tittar sig omkring, hon har inte hittat något särskilt. Kompisen Rita Tautra är en av dagens mer långväga gäster, hon bor i Tana i norra Norge men har också hus i finska Korpikylä, och hon är i Kalix för att besöka loppmarknaden.

– Jag besöker ofta loppmarknader, det är jättekul, och det går verkligen att fynda, säger hon som varit och lämnat av första rundans fynd i bilen innan hon nu fortsätter.

– Jag köper allt möjligt, men de riktiga fynden finns bland bruksföremålen från torpartiden, säger hon och visar upp en korg och en påse med köksgrejer.

Linda Nyberg fyndade böcker.
Foto: Lotta Nilsson

Robert Sandström hade fyndat tavlor och en ryggsäck.
Foto: Lotta Nilsson

Syskonen Disa Naralex, 12, och Melody Naralex, 19, besöker Lions loppmarknad för första gången.

Disa Naralex är ute efter kläder och konstaterar att det finns inte här, Melody Naralex är inte ute efter någonting särskilt.

Mamman Katrin Naralex har köpt leksaker och lego och hon är öppen för att fynda ytterligare.

– Jag köper det allra mesta på loppis. Det känns bra, inte minst för att det är hållbart, säger hon.

Ulrika Lund och hennes mamma Margareta Lund, båda för Lions, står bland mattor och tyger.

Ulrika Lund och Margareta Lund, glada över uppslutningen och shoppandet.
Foto: Lotta Nilsson

– Vilken uppslutning! Allt går bra i dag, säger Margareta Lund.