Lions Åhus fortsätter att stödja ukrainska flyktingar i Kristianstad

I början av 2023 erhöll Lions Club Åhus en halv miljon kronor från Lions Club International Foundation LCIF som är Lions Clubs Internaationals stiftelse som förra året gav internationella bidrag på 3,5 miljarder kronor. LCIF:s uppgift är att stärka Lions klubbar, frivilliga och partner att förbättra hälsa och välbefinnande, stärka samhällen och stödja människor i nöd, genom humanitära hjälpinsatser och anslag.

Ett av projekten är att stödja Lions klubbar i Europa där det finns ukrainska flyktingar. I höstas tog Lions Club Åhus emot ytterligare 800 000 kronor, som ska gå till mat, resekort, sängkläder och cyklar.

Dessutom stödjer Lions Club Åhus Ukraina och ukrainska flyktingar med insamlade medel från främst en omfattande loppis verksamhet.
I Skåne finns det 49 Lions klubbar som bland annat bidrar till Ukraina med:

• Färdbiljetter med Skånetrafiken
  • Drift av Mötesplats Ukraina, som öppnades våren 2022 på Östra Boulevarden i centrala Kristianstad. Hit välkomnas ukrainska flyktingar. Det finns plats att sitta ner och prata, ta en fika eller en lättare måltid. Här finns även datorer och skrivare, donerade av LCIF via Lions i Åhus, så att flyktingarna har möjlighet att hålla kontakt med släktingar och vänner, söka jobb och hålla sig informerade.
  • Hjälpsändning till sjukhus, flyktingar, åldringsboende och skolor i Ukraina från Lions klubbarna i Kristianstad och Åhus
  • Kaminer till Ukraina i samarbete med Lions Club Sölvesborg
  • Elverk till Ukraina i samarbete med Lions Club Höllviken