Lions uppmärksammar talangfull speedwayförare

Källa: NA.se

mitten av juli blev 15-årige Rasmus Karlsson den förste Indianåkaren någonsin att ta ett individuellt VM-guld när han kördes hem officiella ungdoms-VM för 250 cc i Målilla.

Det har inte gått Lions Club i Kumla förbi som nu har utsett Rasmus till årets ungdomsidrottsstipendiat. Prisutdelningen sköttes av Lions president Lillemor Edstam Andersson och skedde i söndags i samband med julmarknaden på Kumla bibliotek.

Lions har under många år delat ut ett stipendium till någon stor talang inom kommunen. Utmärkelsen har under de senaste åren tagit paus, inte minst beroende på att klubben har haft sämre ekonomi till följd av coronapandemin

Lillemor Edstam Andersson, president i Lions Club Kumla, delade ut årets ungdomsidrottstipendium till Rasmus Karlsson.
Bild: Johnny Ericsson
Bild: Johnny Ericsson

Men nu var det dags igen och Lions val föll alltså på Rasmus Karlsson som startade sin racingkarriär redan som 5-åring i Indianernas speedwayskola. Redan tidigt var det klart att Rasmus var en stor talang. Förutom den tidigare nämnda VM-titeln vann han ungdoms-SM för 85 cc 2021. Året efter blev det åter seger både individuellt, i lag-SM och par-SM med nu på de större 250 cc.

Rasmus Karlsson kommer nästa säsong vara en del av Indianernas A-lag. Det blir hans första säsong på 500 cc-motorcykel.

Tidigare i höstas stod det klart att Rasmus nästa säsong, när han börjar köra på stor motorcykel (500 cc), har kontrakt med Indianerna som har för avsikt att låta honom ”växa långsamt”. Förutom att Rasmus uppmärksammades lokalt i söndags så gratulerades han i lördags vid FIM Awardsgalan i Liverpool.